Bugün sizlere Espas Sanat olarak Türk müziği içinde vazgeçilmez bir yeri olan bağlama hakkında bir yazı hazırlamak istedik. Bildiğiniz gibi bağlama Tezene ya da mızrap adı verilen bir aletle çalınan telli bir çalgıdır ve bu enstrümanın öğreniminde iki temel yöntem vardır.
İşte biz de yazımızda bu iki temel yöntem hakkında yapılan araştırmalardan yola çıkarak sizlere tezene ve bağlama öğrenimi hakkında bilgiler paylaştık.
Türk halk müziğinin sanatsal kaygı düşünülmeden, halk kültürü içinde şekillenerek günümüze kadar süregeldiği anlaşılmaktadır. Dolayısıyla Türk halk müziğinin en önemli çalgılarından biri olan bağlamayı da bu tanımlamalar doğrultusunda değerlendirdiğimizde, büyük bir oranda ustadan-çırağa, kulaktan-kulağa yayılmak suretiyle günümüze kadar süregeldiğini söyleyebiliriz. Bu sebeple de bağlama öğretiminde geleneksel yöntemlerle yapılan bağlama öğretimi en yaygın olandır. Fakat bir diğer yandan metodolojik yöntemlerle yapılan bağlama öğretimi de aktif olarak yaygınlaşmaya başlamış ve iki metot birbirine paralel olarak ilerlemiştir.
Geleneksel yöntemlerle yapılan bağlama öğretimi denildiği zaman akla ilk olarak, meşk yöntemi ve usta-çırak ilişkisiyle sürdürülen bağlama öğretimi gelmektedir. Günümüzde özellikle bağlama gibi halk sazlarının öğretiminde dernekler, halk eğitim merkezleri, özel kurslar vb. yerlerde meşk yöntemi ve usta-çırak ilişkisi ile yapılan öğretim şekli varlığını sürdürmektedir. Usta-çırak ve meşk yöntemi gibi eğitim şekillerinde herhangi bir yazılı metot izlenmemekte, genellikle ustanın çaldığı ezgiler, öğrenci tarafından görsel ve duysal olarak çalınmaya çalışılmaktadır. Bu şekilde yapılan bağlama ve diğer halk sazlarının eğitimlerinde genellikle parmak pozisyonları, oturuş pozisyonları, tezene tutuş ve vuruş yönlerinin anlatımları gibi teknik çalışmalar önemsenmemekte, en kısa sürede ezgiler çalmak- çaldırmak hedeflenmektedir.
Yazılı bir metot takip edilerek, o metodun bilgileri ışığında sürdürülen bağlama öğretimi ise metodolojik yöntemlerle yapılan bağlama öğretiminin tanımını kapsamaktadır. Günümüz bağlama öğretiminde özellikle konservatuvarlar ve müzik bölümlerinde her ne kadar metotlu bir öğretim şekli tercih ediliyor olsa da, yine de meşk ve usta- çırak ilişkisinin tamamen unutulduğunu söylemek mümkün değildir. Bununla birlikte metodolojik yöntemlerle yapılan bağlama eğitimi süresince herhangi bir metot veya metotlar takip edilse dahi, genellikle bu metot veya metotlara tamamen sadık kalınmamakta, pozisyon ve icra öğretileri çoğu kez eğitimcinin bireysel öğretileri ile şekillenmektedir.
Biz de tabi ki Espas Sanat Merkezi’nde bağlama eğitimi verirken bu bilgilerin ışığında ilerliyor ve bağlama kurslarımızda metot olarak konuya hakim eğitmenlerimizle hem usta-çırak ilişkisini gözeterek hem de kuramsal bir altyapıyla bağlamaya meraklı öğrencilerimize bu sanatı nasıl icra edeceklerini anlatıyoruz.